Sunday 9 December 2012

kisah TRAGIS




Ni citer tempat keje lama aku..
Dah agak lama la..3,4 tahun lepas..
Memula aku masuk company tu
Aku rasa macam biasa saja..
Tak ade yang di luar kebiasaan sangat…

Tapi…
Apabila aku berkawan dengan sorang kerani yang keje di bahagian stor
& menjalankan siasatan kecil-kecilan..
Barulah aku mendapat gambaran yang sepenuhnya tentang company ni..

Lokasi stor company tu jauh dari Head Office..
Kat situ la diletakkan stok barang yang dibeli dari luar mahupun dalam negara..
& di situ la juga tempat kegiatan “kejam” majikan aku nih..

Dijadikan story,
Aku mula terhidu kekejaman bos aku yang berdarah india tu..
Apabila heboh cerita bahawa sorang staf kami yang berasal dari India
Telah melarikan diri.. & mencoba untuk meloloskan diri di airport KL..
Bos aku yang punya pengaruh besar tu.. buat 1 call saja…
Polis da cekup mat India tu.. dah tangkap & hantar pada bos aku..
Nahhhhh… berkuasa tak bos aku…??

Bila aku risik-risik story ni..
Rupanya mat India tu tak tahan keje teruk ngan company kami..
Than, dia contact famly dia kata India minta kirim duit
Tuk dia beli tiket flight pulang ke India…
Nasib dia kurang baik, bila bos aku dapat tahu…
Memang siapppppppp la diaa…

Nak tau ape bos aku buat??
Dia jemput mat India tu kat airport… bawa balik…
Terus ke stor company kami…
Than, mamat tu di belasah sampai lunyai..
Tak  cukup dengan kayu… besi…
Luka berdaarah… menagis.. meraung…patah ruik…
Yang belasah dia tu warga India juga..
Orang kanan & orang harapan bos aku..

Ni kawan aku kerani kat stor tu yang story,
Dia kata mamat tu dikurung di sangkar besi..
Lepas lunyai digasak tu.. dia pengsan…
Mamat tu tak dibagi makan melainkan minum air ja..
Mengalir air mata kerani tu..
Tapi tak mampu buat apa..
Coz bos aku tu dah macam mafia kejam! Huhu

Kesian kan mamat India tu?
Tak lama lepas tu kami reramai benti keje kat situ..
So tak tahu dah ape kejadian mat India yang sungguh kasihan tu..

Sebenarnya kan..
Sejak aku keje kat situ..
Sebagai staf yang keje di bahagian HR
Aku dapat hidu ketakjujuran mereka-mereka ini.. huhh!

Tau tak??
Bos aku buat iklan on line..
Supaya ramai orang dari India sana terjerat..
Keje bagus ADMIN, HR, ACCT… gaji lumayan…
Kenapa mereka tu tak tertipu…

Sudahnya…
Bila datang Malaysia..
Diorang keje jadi supervisor kedai kain..
Gaji 600 jer.. keje 7 pagi hingga 11 malam..
Bukan duk ofic pun.. diorang la supervisor..
Diorang juga mamat stor.. tukang angkat barang..
Maintenance guy… tukang baiki tandas..
Ape yang dorang tak buat??

Bos aku siap buat  perjanjian..
Passport  bos aku tak bagi dorang pegang..
Tiap bulan 60% gaji dorang terus bos kirim ke India tuk family diorang
Kalau buat hal..
Memang siapp… kena la…
Patah.. lunyai… bengkak…koyak… tumpah darah…
Nahhh… betapa kejam nya bos aku tu??

Kadang aku sedih juga
Bila diorang nak gaji diorang yang selebihnya tu bos tak bagi..
Bos simpan tuk diorang kunun…
Sampaikan nak beli seluar dalam pun kena request minta advance!
Boleh??? Kau adaaa???
Fuhhhhhhhhh memang la siotttt tahap gaban tu bos aku…
Tak  de prikemanusiaan…

Aku selalu juga dekati diorang..
Bila aku turun kedai.. ronda-ronda..
Ala-ala pegawai la kunun..
Than, aku akan tanya masalah diorang..
Keperluan diorang..
sambil aku korek-korek la story dorang..

Korang tau tak mamat india tu tahap pendididkan dorang takat mana??
Ada yang degree.. master.. pHD jer tak der…
Ade blajar account, sc comp, macam-macam lagi….
Ade jua yang stakat skolah rendah jer…
Tapi staf India kami memang 60% graduan, yang memang terpedaya habis!
Kabur mata dengan gaji lumayan & kemudahan yang bos aku tawarkan..
Yang ternyata sume tu TIPU DAYA semata-mata…
Kesian kannn??

So, bila aku lihat orang asing yang lain..
Dapat keje.. kuar bebas…
Aku rasa dorang beruntung..
Sebab aku penah nampak & tahu
Ada orang asing yang datang Malaysia & hidup tersiksa di sini..

Makan pun berdikit-dikit, tidur tak panjang mana..
kalau sakit pun kena turun keje
baju diorang?? Baju yang sarung kat badan tu baju yang dibawa dari India saja..
tak merasa beli baju di Malaysia.. kalau dapat pun sepasang saja yang mampu dibeli..
atau mungkin baju terpakai…
Sangat sedih.. bila ku kenang diorang tu…

Aku tahu, dah banyak bos aku buat onar kat sume staf..
Baik sttaf tempatan @ luar negri..
So, aku tak heran.. bila ramai yang doa yang buruk2 kat bos aku tu..
Lain lagi yang menyumpah seranah dia… fuhhh…

Aku dihimpit rasa bersalah juga sebab tak mampu tolong diorang..
Terutama mamat India yang betul-betul dieksploitasi tu..
Aku harap sume diorang baik-baik saja…
Untuk bos aku tu…
Hmmm.. semoga dia insaf la..

Semoga kita mengambil pengajaran ya..

Yang kurang itu dari kita… manusia..
Yang baik itu dari Allah swt…

~Cik Wid~

No comments:

Post a Comment