Saturday 8 December 2012

mat bangla yang TERLAMPAU





Tau tak nape aku tetiba nak tulis hal ni???
Sebab ia terjadi di depan mata ku…
Aku rasa sangat geram dengan mat bangla sorang nih…
Hingga aku rasa nak wat entry ni..

Dijadikan story…
Sorang Mat bangla ni keje kat tempat aku..
Dah la malas keje.. banyak bising pulak…
Dah tu bos aku yang baik ati.. pi bagi dia gaji bulan..
(sebenarnya dorang ni gaji hari.. @ pajak..
berapa banyak dorang mampu buat.. banyak tu la duit dorang dapat…)

yang bikin hot kat bos aku & aku skali…
apabila c mamat ni tetiba lak nak balik tanah air dia..
katanya dah tak mau keje kat sini…

so, bos aku trus bli ticket flight kat dia…
gaji dah bagi… sume dah setel.
tapi… tapi.. tapi…
tetiba pla abang mamat ni call bos aku..
(abang dia keje kat Malaysia juga, tapi company lain)

Dia kata adik dia tak dilayan sebaiknya.. berikut adalah soklan menyampah dari dia..:
1.       Kenapa tetiba nak di hantar adik dia pulang Bangladesh?
2.       Kenapa bli ticket flight yg kena transit 1 malam kat KL?
3.       Kenapa tak ambil 1 hala ja?
4.       Kenapa tak ambil flight hari ahad saja?

Dah tu.. aku jawab kan ek…soklan kat atas..:
1.       Sebab adik dia malas keje. Tapi nak gaji lebih
2.       Sebab skrg AAsia dah tak p Darka, hanya MAS saja..
3.       MAS punya jadual dah memang fix so tak de masa lain yang sesuai
4.       Sebab hari ahad cuti, staf kami tak dapat hantar dia dari office ke Airport tu & adik dia tu juga yang gatai nak balik segera!

Nampak tak?? Nampak takk???

Dah tu abang dia siap ugut pulak bos aku…
Jangan pandang sebelah mata kunun, walau dia asal dari bangla..
Dia ble buat company bos aku sampai lingkup! Fuhhhh.. dasyatt ayat dia..
Macam pla kat Malaysia nan indah ni tiada undang-undang! Kannn?

Dah tu, abang mamat Bangla ni kata nak datang ofis..
nak bersemua ngan bos aku..
sepetang bos aku tunggu dia tak mai pun..
last skali bos aku p wat report kat balai..
sebagai langkah berhati-hati… huhu..

aku yang panas sangat ni sebab:
1.       Bos aku kata mat bangla ni kuang ajaq.. tak penah nak panggil elok-elok.. than trus minta apa yang dia mahu.. macam la company tu bapak dia punya.. nak mintak itu ini bagai…
2.       Apa dia anak raja ka yang tak bole tido kat airport tu? Aku biasa ja transit kat memana airport d Malaysia.. relax jer…
3.       Lagi aku marah bila tau, bos aku kata nak bagi RM300 tuk dia beli makan kat airport nanti… tapi mat bangla tu tolak mentah-mentah.. aku panazzz lak aiiii…. kalau tuk beli makanan tuk 1 malam ja transit kat airport tak ke pecah perut dia makan makanan harga RM300 tu?? ee… aku geram betul…

Di pendekkan citer mat bangla ni memang tak tau di untung.. nasib baik tau dia dapat masuk & kuar Malaysia ni dengan aman.. aku pernah lihat kes yang lebih teruk dari ni tau… memang tragiss la wei… korang mesti tak caye punya kalau aku citer… korang tunggu la entry aku seterusnya… memang korang muntah la baca nanti..

So, pengajarannya kat sini… kita ni kat mana pun haruslah:
1.       hormat kat siapa pun, terutama majikan..
2.       bawa bincang, jangan terus ugut @ berkata yang kasar
3.       tolong la agak-agak kalau diri tu perantau.. jangan la buat hal bagai!

harap-harap korang cool jer dengan entry aku yang agak membakar ni ek…
ape-ape yang menyakitkan mata & hati… aku minta maaf na..
P.E.A.C.E…

~Cik Wid~

No comments:

Post a Comment